Udvar és társadalma a barokk Franciaországban
"Az előrelátás, a szándékok felismerése, az
óvatosság, a helyes védekezés, az ügyes támadás, a céltudatosság, mely célba is
visz: mindez elbűvöli a játszót, és olyan elégedettséggel tölti el, amelyből
bízvást táplálkozhat a büszkesége." - írja Párizsból Madame de Sévigné Provance-ba
férjezett lányának egy szerdai napon, 1680-ban. Sakkról van szó és a márkiné
éppúgy, mint korának számos előkelője sakkjátékosként harcol az érdekeiért,
birtokokat szerez, örökségeket halmoz és semmit sem hanyagol el, hogy a
korabeli társaság kívánalmai szerint éljen. Ha kell elnézéssel és alkalmazkodással,
ha kell cselszövéssel; így vagy úgy, de mindent megtesz a felszínen maradásért.
Számító és éleslátó, behunyja olykor egyik, ha a szüksége úgy kívánja mindkét
szemét, bájos és szeretetreméltó, ezzel együtt természetesnek találja XIV.
Lajos (1643-1715) nérói viselkedését és véletlenül sem pártol veszett ügyet, még akkor sem, ha
barátról van szó. Jól érzi magát ebben a tökéletlen világban, s lázadás helyett
sajátosan eklektikus erkölcsi felfogással simul bele e mozdíthatatlannak tűnő
rendbe.[1] De
vajon volt más választása?
Historiográfiai áttekintés
E klasszikus korszakot, a Napkirály "századát" monarchista érzelmű történészek és írók nemzedékei magasztalták, ezért is nehéz ma pontosan felmérni. Georges Duby és Robert Mandrou, az Annales-iskola mestereit követő, mégis önálló úton járó szerzőpáros A Francia civilizáció ezer éve című kötetének rövid előszavában lehetetlennek minősítették vállalkozásukat, ezzel együtt törekedetek a leglényegesebbet, a szignifikáns tényezőket kiemelni. A kora újkort tárgyaló fejezeteket Mandrou írta, aki a társadalom problémáit mentalitástörténeti szempontok mentén közelítette meg.[2] Rövid, átfogó egységekben tárgyalja a colbertizmus időszakát, csakúgy, mint a társadalmi viszonyokat, a versailles-i kastélyt, vagy az udvari személyzetet.
A fejedelmi udvar és az udvari társadalom a kor embereinek sajátos alakzata, mely szociológiai szempontból sokáig felderítetlen maradt. Erre a feladatra vállalkozott Norbert Elias Az udvari társadalom - A királyság és az udvari arisztokrácia szociológiai jellemzőinek vizsgálata című művében. Elias kifejti, hogy a társadalmi jelenségek szerepe és struktúrája a történetírás keretén belül rendszerint tisztázatlan marad, mivel maga az egyén és a társadalom viszonya sincs tisztázva. Vizsgálata során el kíván jutni az udvari társadalom és az azt alkotó egyének strukturális problémáihoz, az uralom és a hatalommegosztás eszközeihez, s mindeközben szükségesnek véli a saját értékskála alárendelését az ott érvényesnek, hisz e társadalom megértése aligha remélhető másképp. Az udvart, mint szociális képződményt együtt tartó és arculatformáló erőt kutatja, azt az erőt, ami a ma uralkodó emberi arculat legfontosabb előzményei közé tartozik, ezáltal szélesebb távlatot nyit saját társadalmunk megértése előtt.[3]
Peter Burke The fabrication of Louis XIV. című könyvében
a versailles-i építkezés mellett gazdag képi anyag kíséretében tárgyalja a
műremekeket és a művészek személyét is, továbbá az országos népünnepélyeket
csakúgy, mint a Napkirály háborúit. Kronologikus sorrendben jut el végül a
"naplementéig", a diadalmasnak már kevéssé sem nevezhető utolsó évekig.[4]
Papp Imre
mélyrehatóan foglalkozik az udvari nemesség fogalmának meghatározásával,
magatartásformáinak, versengéseinek elemzésével A francia nemesi társadalom a XVIII. században című írásában.[5]
Alapos részletességgel tárgyalja az udvari szertartásrendet, a "rugóra
járó" etikett kötött szabályait A
Napkirály című művében is, XIV. Lajos életútjának és életmódjának apró
részleteit sem mellőzve.[6]
Köpeczi Béla a
Magyar Történelmi Társulat Életek és Korok
sorozatában ír XIV. Lajosról. A marxista történetírás e darabja, a kor
története, benne a munkásmozgalom jó és rossz példáival cáfolhatatlanul
bizonyítja az egyén történelmi szerepének jelentőségét. Thomas Mann, a nagy
humanista író, ezt úgy fejezte ki, hogy "az
egyén terméke és eszköze a kornak...akikben megkülönböztethetetlenségig
keverednek az egymás képét felöltő tárgyi és alanyi indítóokok."[7]
Végül, de nem
utolsó sorban meg kell említenünk Poór János, szintén az Életek és Korok sorozatban megjelent, Madame Pompadour című írását, mely ugyan már XV. Lajos korát
tárgyalja, de nem marad adós az Európának is mintát adó királyi udvar, a
kényeskedő udvari arisztokrácia társasági életének, intrikáinak, Versailles
zárt világának a bemutatásával sem.[8]
A források közül
feltétlenül ki kell emelni a bevezetőben már említett Sévignéné leveleit és azok egyedi, könnyed stílusát; a márkiné,
mint Latona istenasszony pózol a korban, szeretetreméltóan és bájosan csacsog,
elmesélve a Napkirály uralkodásának apróbb és nagyobb eseményeit. Érzékletesen
láttatja olvasóival e mozgalmas kor fény- és árnyoldalait, háborúkat és
házasságokat, udvari és főúri szórakozásokat, nemkülönben kegyvesztéseket,
kegyosztásokat, szerelmi vagy épp politikai intrikákat. Sévignéné - saját
korlátaival együtt - remek krónikás, de mivel jó írónő is, levelei hangulata
külön bájt ad mindannak, amit érdemesnek tart az olvasó, esetében a lánya
szórakoztatására.[9]
Saint-Simon herceg emlékirataiban a mi dolgunk az, hogy megkeressük az
ezernyi részlet és tény összefüggését, lélektani, társadalmi, történelmi, mi
több, filozófiai jelentését. A hercegnek nem célja Racine pátoszával
versenyezni és az erotikus regényírók boudoir-frivolitása is idegen tőle; célja
a szemtanú hitelességével leírni mindazt, amit látott, hallott. Elbeszél,
ábrázol, jellemez, s ritkábban, de olykor kommentál is - a megszállottak
makacsságával, kitartásával igyekszik megörökíteni mindazt, amit XIV. Lajos
udvara az ő számára jelentett.[10]
Végezetül meg
kell említenünk Montesquieu 1721-ben, Madame Pompadour születési évében kiadott
levélregényét, melyben saját korát elemezte két fiktív perzsa, Üzbég és Rika
szemén át. A Perzsa levelek jól
láttatja, hogy az öregedő, önmagát túlélő Napkirály alatt az egykor
magatartásmintát adó társadalom hogyan veszti el önmagát. Mégis a perzsák
összehasonlítgatásai során, melyben szembeállítják saját hazájukat Európa
országaival, lassan túlsúlyba kerülnek azok az érvek, melyek az európai
civilizáció mellett szólnak.[11]
A problematika
Kutatásunk
tárgya kötött szempontrendszerek mentén megvizsgálni, feldolgozni a barokk
Franciaország udvarát és annak társadalmát, kezdve azon gazdasági
előzményekkel, amik a nemesfém beáramlás következtében társadalmi
átrendeződéshez vezettek a 16. században. A nemesség java részének gazdasági
alapjai megrendültek, a vallásháborúk végére sokuk eladósodott, elszegényedett.
Persze nem teljes szegénységről beszélünk, csupán a megszokott társadalmi
igényeikhez képest jóval kevesebb állt rendelkezésre, mindennek egyenes
következményeként az udvarba tódultak. Az ország első nemese, maga a király
viszont nem szegényedett el, számára ez csak annyiban jelentett változást, hogy
immár nem földbirtokokat, hanem pénzvagyonokat osztott. Ilyenformán a 16.
századi lovagkirályság a 17-18. századra, pénzbevételekre alapozott királysággá
alakult és szabaddá vált az út a korlátlan monarchia kialakulásához. Az, hogy a
hűbérbirtok helyett pénz lett a fizetség, a hadviselésben is jelentős és
lényegi változásokat idézett elő; immár a sereg kialakítási formája a zsoldon
nyugodott, a lovagi nehézlovasság helyett pedig kifejlődött egy rangban ugyan
alattuk álló, de már korszerű lőfegyvereket használó könnyűlovasság. Ez a
súlyponteltolódás kedvezett később azon tűzfegyverek fejlődésének,
elterjedésének, amit a gyalogság használt.
Meg fogjuk tehát
vizsgálni, a vidéki nemesség hogyan veszíti el létjogosultságát, illetve
politikai tényezőként hogyan nem
játszik szerepet, továbbá az udvari arisztokrácia kialakulását, azt, hogyan
vált ez a király számára társaságul szolgáló réteg a 16-17. századra mértékadó
elitformációvá. Milyen útjai voltak az udvar arisztokratájának? Vagy teljesen
behódolt, s vált odaadó udvaronccá, mint a lázadók fiai Condé, esetleg La
Rochefoucauld, vagy egyfajta titkos ellenzékben állt, úgymint Saint-Simon, aki
egzisztenciájában mégsem függött annyira, mint előbbi társai. A grandok épp veszélyesek
lehettek a királyra, hisz csakis ebből a körből támadhatott valódi vetélytársa,
ugyanakkor mégis olyan kicsiny körről beszélünk, akik nem képviseltek rendi
érdekeket, úgymint az egész nemesség érdekeit, továbbá egyik csoport sem volt
jelentősebb túlsúlyban a másikkal szemben. Gyengíteni kívánták a király
hatalmát, de valójában jobban féltek alkalmi szövetségesük felemelkedésétől,
mint a legitim királytól - jól példázza ezt a Fronde-felkelés (1648-1653), ahol
is a győzelemre akkor lett volna csupán esély, ha jelentősebb hatalom eltolódás
ment volna végbe, vagy ha pénz és katonai erő tekintetében a király fölött álltak
volna. Csak a Napkirály halála utáni három évben nyílt számukra ismét lehetőség
a politikai életbe való átjárásra, utána pedig királyokon, vagy épp
kegyencnőkön keresztül szóltak bele a magas politikába, mint Madame Pompadour,
XV. Lajos szeretője. Az udvari nemességnek nem volt tehát funkciója a "nemzet"
számára, de a király számára annál inkább - szüksége volt rájuk a polgári
rétegek kiegyensúlyozására (és viszont!), a nemességnek pedig csak az udvari
élet biztosította az elvárt egzisztenciát. Privilegizált létük fenntartása
puszta öncél volt, ami a népesség nagyobb részében történt zömüket nem is érdekelte,
így sejtelmük sem volt, milyen társadalmi erők gyülemlettek fel a túloldalon,
ami majd később a forradalom és egy másik hatalmi struktúrához vezetett.
Feltétlenül ki
kell térnünk a harmadik rend szerepére; a királyok kiemelkedése a nemességből
azt is jelentette, hogy a polgárság tagjait vonták be olyan feladatokba, amit
előzőleg a nemesek, vagy a klérus látott el. Kialakult a robe, a taláros nemesség, a közigazgatás és a bíráskodás feladatait
látták el, polgári testületek jöttek létre, élükön a parlamentekkel. Ők is
részt akartak a hatalomból, akárcsak a nemesség, de egyik réteg sem volt elég
erős a másik kioltására, s egzisztenciájuk egyformán magán a királyon
nyugodott. Általánosságban már a 16-17. században megfigyelhető a hanyatló
nemesség és a feltörekvő, polgári réteg ellentéte. Összefoglalva: a nemességnek
azért volt szüksége a királyra, hogy fenntartsa magát a gazdag polgársággal
szemben, a polgárságnak pedig azért, hogy védelmet kaphassanak a nemesség
fenyegetéseivel szemben.
Szükséges
megvizsgálnunk az ancien régime
királyait, XIV. Lajossal a középpontban, de végig figyelemmel kísérve azt a
folyamatot, ami már I. Ferenc (1515-1547) uralkodásától kezdve is megfigyelhető
volt: hogyan alakulhatott ki a lovagkirályságból az abszolút, egyszemélyi
hatalom megvalósítójaként a Napkirály személyes dominanciája? Milyen
társadalmi, gazdasági átrendeződések vezettek oda, hogy az udvari ráutaltság és
a távolságtartás végleges formája megvalósulhasson? A Napkirály utódai, XV.
Lajos (1710-1774) és XVI. Lajos (1774-1792) személyes szerepe már jóval elenyészőbb,
ők magunk nem is kedvelték annyira a protokollt. "XIV. Lajos korában az emberek még nem merték kinyitni a szájukat, XV.
Lajos idején suttognak, most hangosan és féktelenül beszélgetnek." - írta
Richelieu XVI. Lajosnak. A Napkirály még folyamatos éberséggel és feszültséggel
figyelte szűk környezetét, ugyanakkor nem tartotta kívánatosnak, hogy a nemesség
hanyatlásnak induljon. Főminisztere, Mazarin halála után saját maga lett
"önmaga első minisztere", így a fegyveres felkelés jogilag alátámasztható
lehetősége is elveszett. Két törekvése volt csupán: a korlátlan hatalom, illetve
a nemesség szükségszerű jelenléte, mint függő és szolgáló réteg, nem utolsó
sorban méltó társaság.[12]
Bár dolgozatunk
nem központi kérdése, mégis ki kell térnünk az udvari etikettre, a különböző
"belépőkre", a zsámoly-jogra, a versailles-i viselkedés szabályaira, melyről
1671-ben könyvet is adtak ki, s ez a "rugóra járó etikett" kisebb
változásokkal, de 1789-ig fennmaradt. Meg kell említenünk továbbá az udvari
méltóságokat, melyek I. Ferenc és XIV. Lajos közötti időszakban tulajdonképp
alig változtak, foglalkoznunk kell azzal a réteggel, ami 1789-ben, a királyi
almanach szerint 6000 civilt és 8000 katonai tisztséget jelentett, s a
költségvetés mintegy 12%-át emésztette fel.[13]
A művészetek, a
kultúra is központi szerepet kap, mint a személyi kultusz propagandaeszközei. A
balettekben szívesen szereplő Napkirály a napfelkeltét személyesítette meg, s
Ranke találóan láttatja az abszolút személyi kultusz lényegét, amikor azt írja,
hogy "ha nem játék lenne, a
bálványimádást súrolná." Versailles-t, az arisztokrácia "aranykalitkáját"
eredetileg XIII. Lajos építette 1624-ben, majd XIV. Lajos nagyszabású
átépítésekbe kezdett, s 1682-ben már végleg kiköltözött, a központi
adminisztrációval együtt. Sosem tudta megbocsátani Párizsnak, hogy kétszer is
menekülnie kellett, de a költözés okai közé sorolhatjuk az ágyasok okozta
bonyodalmakat, csakúgy, mint az uralom és presztízs fenntartására tett
törekvéseket. A háborúit, sikereit nem mulasztotta el megörökíteni festmények,
lovas szobrok, érmék, medálok, vagy országszerte épített diadalívek formájában
sem. A sajtó, a művészekhez hasonlóan szintén kiszolgálta ezt az abszolút
monarchiát, s bár a nantes-i ediktum visszavonása (1685) már a kortársak
szerint sem volt népszerű, a médiaorgánumok mégis kivétel nélkül dicsőítették a
lépést.[14]
Végezetül
szükség van összehasonlító kitekintésre is ahhoz, hogy megértsük minden uralmi
forma társadalmi küzdelem eredménye, meghatározó benne a megszilárdulása
időpontja és hogy hol tart épp a társadalmi fejlődés az adott pillanatban.
Poroszországban az abszolutizmus hamarabb ment végbe, mint Franciaországban,
hasonló méretű udvari világ viszont sehol sem alakult ki. Angliában a
társadalom felső rétege nem szerveződött udvari társadalommá, nem kötődött
Londonhoz és politikai hatalmát nem a királytól, hanem az alkotmányból nyerte.
Míg Németországban az egyetemek a kultúra döntő eszközeivé váltak és az
értelmiséget a tudósok jelentették, a franciáknál az értelmiséget az udvari
társadalom adta, s egy francia csak akkor ment egyetemre, ha papi pályára készült.
Alig van nemesi származású jogtudós, az emberek közti kommunikáció eszköze
pedig nem a nyomtatott könyv, hanem a személyes társalgás volt.[15]
Az olasz udvari ember kellőképpen le is nézte ezért a franciát, Castiglione például
Az udvari emberben igen plasztikusan
ábrázolja az olasz arisztokrácia felsőbbrendűségét, szemben a műveletlen
franciákkal.[16]
A dolgozat célja, a kutatás módszere
Mint az eddigiekből is
kiderül, kutatásunk inkább tematikusan, mintsem szigorú kronológia szerint
halad. A kor szakirodalmi feldolgozottsága igen gazdag, ahogyan forrásmunkák tömkelege
is rendelkezésre áll. A Napkirályról könyvtári irodalom született már, így
öncélú dolog volna szaporítani e munkák számát. Az ancien régime királyai udvari arisztokraták voltak és maradtak, de
XIV. Lajosig bezárólag eldönthetetlen küzdelmet vívtak saját udvaruk
arisztokratáival. Dolgozatunkat a Norbert Elias-féle, elsősorban szociológiai
megközelítésre szeretnénk alapozni, s ezen módszerrel vizsgálni azt a sajátos
alakzatot, amit a fejedelmi udvar jelentett a korban és ezt az udvart alkotó
elit társadalom. Ahogy Elias írja, szociológusok ugyan sokat foglalkoztak mind
feudális, mind ipari társadalmakkal, az udvari társadalmat azonban jószerivel
figyelmen kívül hagyták. Rövid áttekintést szeretnénk nyújtani tehát erről a
sajátos, kölcsönös függéségi hálóról, amit az udvar és társadalma jelentett a kora
újkorban, középpontban tartva a király személyét, aki individuumként, az ország
első nemeseként maga is része volt ennek az Európában egyedülálló formációnak.[17]
[1]
Sévignéné levelei. Szerk.: Somló Vera. Budapest, 1975. (Továbbiakban: Sévignéné levelei) 9-13.
[2] Duby,
Georges - Mandrou, Robert: A francia civilizáció ezer éve.
Budapest, 1975. 11-16. [3] Elias,
Norbert: Az udvari társadalom. A
királyság és az udvari arisztokrácia szociológiai jellemzőinek vizsgálata.
Budapest, 2005. (Továbbiakban: Elias) 10-54.
[4] Burke,
Peter: The fabrication of Louis XIV. New Haven, 1992. (Továbbiakban: Burke) 60-113.
[5] Papp,
Imre: A francia nemesi társadalom a
XVIII. században. Budapest, 2005. (Továbbiakban: Papp 2005.) 207-219.
[6] Papp,
Imre: A Napkirály. Budapest, 1989. 20-82.
[7] Köpeczi,
Béla: XIV. Lajos. I-II.
Budapest, 1967. 6-8.
[8] Poór,
János: Madame Pompadour. Budapest,
1988. (Továbbiakban: Poór) 9-53.
[9]
Sévignéné levelei 8-9.
[10]
Saint-Simon herceg emlékiratai, Budapest, 1987. 15.
[11]
Poór 9-11.
[12]
Elias 179-255.
[13]
Papp 2005. 207-219.
[14]
Burke 60-113.
[15]
Elias 179-255.
[16] Castiglione,
Baldassare: Az udvari ember.
Budapest, 1940. 43-55.
[17]
Elias 10-12.