Justinianos római jogi kodifikációja
1. Alapvető törvények, a közjog
A római jog minden időben Bizánc jogi életének az alapját
képezte. Justinianos (527-565) korának kétségkívül legmeghatározóbb és
legmaradandóbb alkotása a római jog kodifikációja volt. Mindez egységes alapot
biztosított a centralizált államnak, világosan és precízen szabályozta a köz-
és magánéletet, valamint az állampolgárok közti üzleti és vagyoni kapcsolatokat.[1]
Kihirdetésük után a császári konstitúciók mindenki számára,
egyaránt kötelező érvénnyel bírtak - így értelmezendő az az elv, miszerint a
császár maga az élő törvény. Két alapvető fogalom dominált abban, ahogyan a
hatalmat gyakorolta és mindkettő azt igazolja, Bizáncban továbbélt a jogi érzék
és ezzel együtt Róma öröksége. Egyrészt magát a császárt is kötötték saját és
elődeinek törvényei, másrészt az alattvalók érdekében kellett kormányoznia. Minden
jog forrásaként és legfelső bíróként mindenkivel szemben egyaránt igazságosnak
kellett lennie, de a saját mozgástér biztosítása érdekében a törvényi kötéseket
a szokásjogban rögzített jogi formáknak megfelelően, egy ünnepélyes aktus
keretén belül el is törölhette.
Bizáncban élt tehát egy íratlan alkotmány, ami Róma jogi
hagyományainak alkalmazásából eredet és senki sem hághatta át büntetlenül. A
császárok úgy érezték, felelősséggel tartoznak a Gondviselésnek, amely
kiválasztotta őket - ezért is kapott olyan hangsúlyt a kodifikáció és a
jogtudósok azon erőfeszítései, melyek a császári konstitúciók rendszerbe
foglalásárára irányultak.[2]
A korban a nyugat-európai uralkodók is tettek kísérleteket
joggyűjtemények kidolgozására, szándékuk Justinianoshoz hasonlóan a törvények
összegyűjtésére és átalakítására irányult. Ezen törekvések éppúgy megjelennek a
vizigótoknál, akár a frankoknál, vagy longobárdoknál,[3] de
a Nyugat a római joggal csak a 12. században ismerkedett meg, befogadására
pedig a justinianosi Corpus
segítségével nyílt lehetőség. Ettől kezdve a római jog abban a formájában,
amelyet a bizánci jogászok adtak, a legújabb időkig egész Európa jogi
fejlődésének lényegi elemét alkotta.[4]
2. Justinianos jogi restaurációja
Justinianos munkája a törvénykezést egy keresztény monarchia
kívánalmainak megfelelően alakította át, úgy prezentálva, mintha a római jog
gyökereihez térne vissza. Az egyházra és a vallásra vonatkozó jogszabályok
többségét ő maga szövegezte, így a római jog sokat veszített függetlenségéből.
A törvényeket csupán a keresztény monarchia abszolutista ideológiája zabolázta
meg, amit jól jelképez a Hagia Sophia
előtt felállított lovas szobra is - bal kezében egy országalmát tart, tetején
kereszttel, mintegy egyetemes uralmának és császársága isteni eredetének
szimbólumaként.[5]
2.1. A Codex Theodosianus
Justinianost megelőzően a Codex Theodosianus
közzétételének (438) oka sem volt más, minthogy igen bonyolulttá vált a
joggyakorlat, ráadásul a Codex Hermogenianus elkészülte (324) óta
szétszóródtak a császári konstitúciók. A 429-ben kijelölt bizottság, melynek
feladata az előkészítés lett volna komoly nehézségekbe ütközött, hiszen a
császári levéltárakban jókora hiányok tátongtak az iratok között. A másodízben
kinevezett bizottság (435) ugyan befejezte a munkát, de kevés figyelmet
fordítottak a megfogalmazásra, rosszul illesztettek össze konstitúciókat,
illetve el is hagytak egyeseket. A theodosiosi Codex ennek ellenére igen
nagy lépést jelentett, hiszen a keresztény császárok jogi művét szentesítette,
mivel nem tartalmazott egyetlen 312 előtti konstitúciót sem.
2.2. A Corpus Juris
Justiniani forrásai, szerkezete és megalkotása
Egy évszázaddal később Justinianos úgy vélte, nem csupán egy
teljesen átdolgozott kódexet kell megjelentetni, hanem a Corpus Jurist is, valamint egy, a jogászok
képzéséhez szükséges kézikönyvet, ami először válhat hivatalos értékűvé.
Figyelemreméltó, hogy míg Theodosianus jogászai kilenc éven át dolgoztak, addig
a Corpus Juris Justinianit mindössze öt év alatt (528-533)
publikálták. Ez csak azzal magyarázható, hogy a munkát kiváló jogászok
végezték, illetve az előkészületek már jócskán előrehaladottak voltak, amikor
magáról a szerkesztésről döntés született. A bizottságok a konstantinápolyi és
bérütoszi jogi iskolák magas rangú tanáraiból és az Oriens praefectura
praetorio ügyvédeiből álltak, illetve a szerkesztésben részt vett Theophilos
konstantinápolyi professzor is.[6]
Tribonianos questor elnöklete alatt a Codex Theodosianusból, a Codex
Gregorianusból és a Codex
Hermogenianusból kiindulva, valamint Diocletianus korának
magángyűjteményeit felhasználva sikerült összeállítani a hadrianusi időktől
hatályos császári törvények gyűjteményét.
Először 529. április 7-én tették közzé a Codex Justinianust, majd öt évvel később jelent meg az újabb,
kiegészített kiadása; ez maradt ránk. Még nagyobb alkotásként tartjuk számon a Digestae
(Pandektai) gyűjteményt (533), mely a
klasszikus római jogászok iratai és a császári törvények mellett az érvényben
lévő jogforrások másik csoportját adta. Harmadikként az Institutiones
jelent meg; ez a két megelőző munkából nyújtott kivonatokat és a jogi
tanulmányok kézikönyvéül szolgált. Végül a Corpus
Juris Civilist záró utolsó rész Justinianos novelláinak gyűjteménye, azokat
az új rendeleteket tartalmazta, mely a Codex
publikálása után jelentek meg. Míg a Codexet,
a Digestaet és az Institutionest latinul adták közre,
addig a novellák jórészt már görögül láttak napvilágot.[7]
Mindenekelőtt az áttekinthetőségre kellett törekedni,
fejezetenként összegyűjteni és rendszerezni a szétszórt konstitúciókat, azonos
anyagokat.[8] Csak
a Digestaek esetében 2000 könyv áttanulmányozására volt szükség, ami 3
millió sor elolvasását jelentette. Végül mindezt 50 könyvre és 150 ezer sorra
szűkítették. [9]
Az Institutiones célja Gaius hasonló
című művének helyettesítése volt az oktatásban, melynek a szerkezetét is
megtartották.[10]
A Codex második kiadásától (534) Justinianos jelentős
mennyiségű edictumot bocsátott ki,
egészen haláláig (565), melyekből 158-at gyűjteménnyé formáltak Novellák
néven. Az edictum kifejezés a korban
jelent meg és olyan törvényt jelölt, melyet csatoltak a Codexhez. Hogy a novellák többsége már görögül jelent meg nem csak
azt mutatja, milyen rendkívüli tevékenységet fejtett ki közigazgatási téren a
császár, hanem azt is, milyen gyors fejlődés mutatkozott a közjog és az
intézményesülés területén. Az adminisztratív reformok, az új provinciák
létrehozása és az egyházi statútum kibocsátása együttesen tették szükségessé
egy új kódex életre hívását.[11]
2.3. A törvénykezés gyakorlata
Mind a korrupció, mind a házassági ügyek, vagy a prostitúció
kérdésében a justinianosi törvénykezés magán viseli Theodora erőteljes hatását,
a büntetőügyek tekintetében viszont jobbára megtartotta Konstantin és utódai
rendelkezéseit.
2.3.1. A korrupció
A császár egyik novellájában bibliai hivatkozással él, miszerint
"a pénz szeretete a gonoszság gyökere." A korrupció régi, meg nem oldott
problémának bizonyult, azok az elöljárók, akik pénzért jutottak hivatalukhoz, nem
meglepő módon kizsákmányolták a rájuk bízott tartományokat. A korrupció
visszaszorítására, ezáltal a tartományok igazgatásának hatékonyabbá tételére nagy
hangsúlyt fektettek, bár magának a császárnak is voltak kétségei a hivatali
visszaélések felszámolásával kapcsolatban, ő sem látta kivitelezhetőnek a
korrupció teljes megszüntetését. Végül mind a tartományi kormányzókat, mind a
hivatalnokokat eskütételre kötelezte arról, hogy hivatalukhoz törvényes úton
jutottak.[12] A 8. novella egyértelműen alátámasztja
Prokopios azon állítását, miszerint Justinianos törekvéseit a korrupt
tartományi urak megfékezésére Theodora motiválta. Így született az a döntés is,
mely szerint egyes kormányzók vagyonát kisajátították, azzal érvelve, hogy
mindez egyfajta morális visszaigazolás a nép felé. A törvény iróniája, hogy az
elkobzott értékek a császári pár magánvagyonát gyarapították, nem pedig a
szegények között kerültek felosztásra; ez persze nem kerülte el a kortársak
figyelmét sem.[13]
2.3.2. Házasság, válás, prostitúció, homoszexuálisok
A bizánci törvények hatásos védelmet biztosítottak az ideiglenes
együttélések megtiltásával, a válások számának csökkentésével és a házasság
felmagasztalásával,[14]
összességében a feleségek társadalmi helyzete javult.[15] A
megcsalt nők elválhattak, akik hamisan vádolták hűtlenséggel feleségüket
monostori életre ítéltettek. Az ágyasok helyzetének kezelését is egyfajta
liberalizmus jellemezte, biztonságosabbá vált saját és gyermekeik helyzete az
örökösödések tekintetében. Mindazonáltal a válás bonyolult terület maradt, az
egyház rendelkezései nem voltak összhangban a kereszténység előtti
törvényekkel, a szokásjoggal és nem utolsó sorban az emberek óhajával.
Justinianos törvényei egyfajta kompromisszumot mutatnak a keresztényi morál és
a ténylegesen elvárható életmód között.[16]
A törvény a prostitúció és a homoszexuálisok kérdéséhez sokkal
drasztikusabban nyúlt. A Konstantinápolyban meglehetősen nagy számban működő
nyilvánosházak - ahová többnyire vidékről érkeztek nők, sok esetben 10 év
alatti gyerekek - működését szigorúan betiltotta, hasonlóképpen nem volt
irgalom a homoszexuálisok számára sem; kínzás, kasztrálás, száműzetés. Az
559-ben kitört járvány és a homoszexuálisok jelenléte közti párhuzamról szintén
egyik novellájában tesz említést a császár, a Szentírásból vett példabeszéddel
utal arra, hogy Isten nem csak az elkövetőket bünteti, hanem a városokat is
sorscsapásokkal sújtja, melyek otthont adnak az elkövetőknek. "A szüzesség
rabjai vagyunk, de tudjuk, hogy semmi sem hatalmasabb, mint a szexuális őrület"
- írja egy másik novellában és bár Platónt idéz, az érzés
keresztényi. A törvény érdekessége a szigora mellett, hogy kizárólag csak férfiakra
vonatkozott, a leszbikusokat nem érintette.[17]
2.3.3. A büntető törvénykezés
E tekintetben nem, vagy csak minimálisan változtatott a
konstantini rendelkezéseken. Halálbüntetés járt a gyilkosoknak,
házasságtörőknek, megrontóknak, de eltörölte a keresztre feszítést és a
bányamunkára ítéltek arcának megbélyegzését. Megvonta a menedékjogot a
gyilkosoktól, emberrablóktól és házasságtörőktől, továbbá megengedte, hogy adót
vessenek ki azokra a menedékhelyen tartózkodó adósokra, akik az
államkincstárnak tartoztak. A menedékjogot így csak az ártatlanok, a
magánadósok és a rabszolgák számára hagyta meg. Előírta azokat a 197 óta
kiadott császári rendeleteket, melyek a kínvallatást csak a rabszolgák számára tartották
fenn, de megtiltotta alkalmazását abban az esetben, ha gazdájuk ellen kellett
tanúskodniuk. Kivételt jelentett a házasságtörés, adócsalás és felségsértés
kiemelt esete, továbbá hozzájárult az örökölt rabszolgák kínvallatásához is.[18]
3. Európai kitekintés - Leges Barbarorum
A vizigótogké volt a kora középkor legkorábbi joggyűjteménye, a Lex Romana Visigothorum (Brevarium Alaricianum),
melyet 506-ban II. Alarich király adott ki és a meghódított rómaiakra
vonatkoztatta. Akárcsak Justinianus művére, erre is éppúgy a Codex Theodosianus hatása érvényesült, Alarich célja is az addig
született törvények javítása és letisztítása volt. Műve a kor legfontosabb
forrása abban a tekintetben, hogy a római jogot a középkorba átemelte. 712-ben
Reccesvind király munkájában már fellelhető a justinianosi ideológia. Az
önkényeskedés ellensúlyozására külön készíttetett egy törvényt, ami a kapzsiság
és az igazságtalanság ellen irányult.
A Lex Salica (Recensio Pippina)
megalkotásával a Karolingok a rómaiak fölé emelték magukat, de a törvény
prológusában fellelhető Justinianos újítása, továbbá a nyelvezete is hasonlóságot
mutat. 789-ben Nagy Károly elrendelte az addigi rendeletek, törvények általános
gyűjtését és javítását. Einhard a Vita
Karoli Magniban írja le Károly miként
nyúlt hozzá a törvénykezéshez - a hiányok pótlása, az ellentmondások feloldása
és a hibák korrigálása volt a cél. A javításokra törekvő ideológia a Karoling-reneszánsz
meghatározó felfogása, de részben a római jogból is származik.
A 643-ban megjelentetett longobárd törvénygyűjteményben (Rothari Edictum) éppúgy megtalálható a
bizánci irányelv, akár a Nyugat Germánok törvényeiben (Bavarians) -szükségesnek tartják a reformokat és a megújítást.
4. Átmenet a római jogból a bizánci jogba
Nehéz és ellentmondásos kérdés az, hogy a középkori nyugati
királyságokban a bizánci törvények megjelentek-e, vagy sem, de bizonyíthatóan
fellelhető bennük a justinianosi ideológia és terminológia. Akár a késő római,
akár a barbár törvénykezésben egyszerre figyelhető meg a jog retrospektív és
kurrens jellege.[19]
Amint arra P. Collinet rámutat, a klasszikus jog Justinianos Corpusában elvesztette azt a
tisztaságát, amelyet megőrzött a nyugati barbár fejedelmek által elrendelt
redakciókban, s éppúgy keveredett az antik görög joggal, akár a szír
szokásokkal. Mindez arra utal, hogy az írásbeliség váltotta fel az ősi római
formarendet, s a justinianosi törvényhozás, mely átmenetet képez a római jogból
a bizánci jogba épp ettől vált eredetivé. Ezt követően csupán a
Makedón-dinasztia kora az egyetlen olyan időszak, amikor jelentősebb
törvényhozói tevékenység zajlott, s ekkor újfent igyekeztek görögül kodifikálni
a törvényeket, a jogtudományok pedig ismét reneszánszukat élték.[20]
[1] Ostrogorsky,
Georg: A bizánci állam története. Bp.,
2001. (Továbbiakban, Ostrogorsky) 79-80
[2] Bréhier, Louis: A bizánci birodalom intézményei. Bp., 2003. (Továbbiakban, Bréhier, 2003.) 176-177.
[3] Lander,
B. Gehart: Justinian's theory of law and
the renewal ideology of the "Leges Barbarorum". In: Proceedings of the American
Philosophical Society, 1975. Vol. 119. No. 3. (Továbbiakban: Lander) 194.
[4]
Ostrogorsky 80.
[5] Angold, Michael: Bizánc. Bp., 2001. 40.
[6]
Bréhier 2003. 178.
[7]
Ostrogorsky 79.
[8]
Bréhier 2003. 178.
[9] Moorhead,
John: Justinian. London, New York, 1994. (Továbbiakban: Moorhead) 32.
[10]
Krüger 457.
[11]
Bréhier 2003. 179.
[12]
Moorhead 32-38.
[13] Humfress,
Caroline: Law and Legal Practice int the
age of Justinian. In: The Cambridge Companion to the age of Justinian. Edited by
Michael Maas. New York, 2005. 170.
[14] Bury,
J. B.: History of the later Roman Empire.
London, 1889. 401-402.
[15] Bréhier,
Louis: A bizánci civilizáció. Bp.,
2010.21.
[16]
Moorhead 32-38.
[17]
Moorhead 32-38.
[18] Bréhier,
Louis: Bizánc tündöklése és hanyatlása.
Bp., 1999. 30.
[19]
Lander 195-198.
[20]
Bréhier 2003. 179.